bahariya oasis

اسلام عليكم
 
Baca public health tak masuk2.maka,saya disini untuk mencoret kisah adventure saya membawa umi berjalan ke padang pasir yang di beri nama bahariya oasis.seronottt.tapi ade sedikit benda yang spoil.buang yang keruh jadi mari dengar cerita yang best dahulu.
 
Pagi 27hb ,hari raya ke-2.umi dan saya bertolak ke hayyu sabe' di kaherah.Pukul 3 pagi waktu mesir.Perjalanan yang selalu ambik masa 2 jam setengah jadi 1 jam lebih gara-gara orang semua tidur.siapa pulak pegi kerja jam 3 pagi.tiba dekat pasaraya masr sudan kami pun berjalan menuju tempat berkumpul.
 
Perjalanan ke bahariya mengambil masa 6 jam.penat bangun tidur bangun tidur.ambik gambar selca dalam bas .akhirnya kami sampai ke checkpoint first untuk naik jeep 4 roda.Fuh ade feeling macam main roller coaster.Tell you what? masyarakat arab badwi ter-sangatlah baik.ammu jeep tu berborak macam2 ,dan bagi kami makan laban.sejenis tamar yg dia kata ditanam dekat rumah dia.Saya terambil yang kelat sebab ingatkan yang muda itu rangup.facepalm*
 
Tempat pertama yang kiteorg singgah ialah sand dunes,yang menariknya,kita kena tunggu berhari-hari untuk sand dunes tu jadi bukit kecil.pasir dia halus macam pantai. saya dipaksa sand surfing oleh umi.fine..mula2 ok.dekat tengah tersekat sebab pressure berat badan.Kemudian,ke black desert.kebanyakan gunung2 berwarna hitam.Malam tu,kami tidur dekat white desert.Bertemankan bintang,bulan terang malam raya dan beberapa ekor musang..
 
Pagi yang sangat indah,saya dan umi terasa macam berada di pergunungan alps.sebab kami sampai malam.tak perasan yang White desert tu sangat cantik subhanaAllah.dikatakan 350million yang lalu tempat tu adalah laut.Jadi,ade banyak batu2 coral yang besar bagak terbentuk.Kebanyakan bentuk cendawan.boleh pilihlah nak cendawan butang ke,puput ke..whatever.tp,cun.Yang paling terkenal ialah mushroom n chicken rock.
 
saya dah pandai runtuhkan khemah!!packing2 dan naik jeep untuk balik.Kami sempat singgah ke crystal mountain,valley of el aggabat,dan cold spring.bagi saya tempat2 tu semua merepek baik bawak pergi salt lakes.Kami tiba dekat checkpoint first dan ambil bas pulang ke hayyu sabe'.
 



 Black desert.lihat bentukan gunung seperti bekas kawah gunung berapi yang berkurun tidak aktif.








Camp site white desert.

 

tengok!! matahari terbenam daripada dalam
jeep pakcik ubaidullah.
kesimpulannya,perjalanan sangat panjang,badan bau kambing,tapi,alhamdulillah pengalaman dapat berada di situ tak mungkin dilupakan.Rasa sedikit berdosa kerana mengheret umi sekali ke tempat yg terpencil dan memenatkan.sekian.nikmati gambarnya ya dong!
 
 

Comments

Unknown said…
Thanks dear for the longggggg journey but very meaningful....(penat tahan pundi kencing berjam2....)
nabila azmi said…
seronok ade ummi dkt sisi..untung2=)
lavenderlover said…
awesome rite? lebih bermakna when u traveled with someone u love..=)

Popular posts from this blog

ubat selsema

part 4:masjid dan makam imam syafi'e

Ubat untuk demam