Ubat untuk demam

Alhamdulillah..luka accident dah kering.Training dekat farmasi saya postpone ke bulan 9.Setelah seminggu kerja dan training dekat farmasi.Saya adalah belajar sikit-sikit.So,sempena saya cuti takde buat pape.Nak share sikit apa yang saya dapat semasa training.

50% patient yang datang dekat farmasi akan cakap saya nak ubat demam.

tapi,tanggungjawab kita sebagai orang yang belajar sains kesihatan untuk caunselling patient.Jadi,kena tanya patient..

nak ubat demam untuk siapa?(sebab kita taktau mungkin dia nak beli untuk anak atau atuk dia)
dah berapa hari demam?
ada rasa sakit badan?
ada rasa batuk,selsema atau sakit tekak?
(atau symtomp yang kita rasa berkaitan dengan demam)

ubat yang saya nak bincang harini ubat demam je.so basic...benda pertama yang pharmacist tanya saya waktu first day kerja.Dose untuk paracetamol berapa? terkial-kial saya membuka BNF(british national formulae),atau lebih dikenali sebagai kamus ubat. 15mg/kg untuk kanak-kanak,0.5-1 g untuk dewasa.maximum dose 4 g.Jadi,boleh ambik 3 kali sehari.

Basically, bila demam kita akan terus bagi panadol kan.yep betul.Panadol adalah brand name bagi paracetamol/acetaminophen.Kalau dekat egypt dorang panggil paramol.Ikut sukahati syarikat yang keluar ubat nak bagi nama apa.Tapi,kandungan tetap sama paracetamol.Untuk kurangkan sakit dan turunkan suhu badan ketika demam.

Selain panadol,ada jugak brand lain seperti dhamol,phamol di Malaysia.Senang cerita  apa saja nama ubat kalau nampak dekat strips ubat tu tulis 500mg paracetamol.Ubat tu memang betul untuk sakit dan demam.Dan kalau kita selalu tengok panadol active fast tu.Dose dia tinggi sikit 650mg untuk kesan yang lebih cepat.Cuma jangan lebih dose 4g sehari.


Kenapa kita tanya patient ada selsema,batuk dan sakit tekak .Sebab ade jenis formula ubat yang dicampur sekali dengan ubat batuk dan selsema.Kadang-kadang ada patient yang datang dan tanya ubat yang sekali untuk demam dan selsema.Jadi,kita kena tahu ubat yang ada dua2 formula tu.Contohnya brand name Decolgen mengandungi 500 mg paracetamol(untuk demam),dan pseudoephedrine dan chlorpheniramine (untuk selsema).

Selain paracetamol,ade juga painkiller yang boleh digunakan untuk kurangkan suhu demam dan tahan sakit.Contohnya seperti Ibuprofen.Tapi,kita elakkan guna painkiller sebab ade kesan sampingan seperti sakit perut adalah biasa.Lagipun,kita memang takkan guna painkiller melainkan betul-betul perlu.Ada patient yang datang dan mintak ubat untuk pening kepala,just in case kalau dia tiba-tiba pening,kita akan bagi ibuprofen dan pada masa yang sama cakap kat dia kalau demam pun boleh makan jugak.

Itu sahaja untuk ubat demam.Kalau ada salah dan keraguan boleh komen dekat post ni.Saya cuma share apa yang saya dapat.Next time kita cakap pasal ubat selsema pulak.Bye~

Comments

Popular posts from this blog

ubat selsema

part 4:masjid dan makam imam syafi'e

part 1:masjid imam 4 mazhab