Farmasi bergerak

Sebenarnya aku masih dalam awangan lagi ni.Bila baca post lama aku terasa sangat 'dayah...tumbuk muka sekarang.sebab tah ape benda aku nak miserable sangat pasal konvo sebelum ni.Sekali konvo dah selesai.haha.patut dikurniakan darjat pelempang ke muka.

Apepun perkara yang aku paling mengada ingatkan tak nak pergi Mesir bagai telah selesai,gambar dan video (yang tak sangka ada ) pun dah dapat.Syukur Alhamdulillah ade kenangan untuk masa depan.

Jadi,berbalik kepada tajuk di atas..kebelakangan ni aku ada kesedaran untuk bawak satu bekas kecil untuk ubat segera.Terutamanya untuk pergi travel.Dan Alhamdulillah setakat ni dah berapa kali aku lalu imigresen punya kaunter takdelah bunyi tett pastu kena cek badan segala.gelii

pegawai farmasi mood on!

1.panadol

benda yang wajib korang kena bawak,atau nama generic name dia paracetamol.Panadol tu kira nama brand/company yang famous kat Malaysia ni..Ini untuk pening,demam,sakit badan .Sekarang ada jugak company yang dah combinekan panadol dengan ubat selsema macam panadol (cold and flu) ,period pain,dan macam-macam lagi .Ikut korang nak yang mana.Cuma perlu diingat tak semestinya 5 dalam satu lebih bagus daripada satu sebab kita tak tahu interaction dalam badan kita.

2.ubat selsema

Ubat selsema juga boleh digunakan sekali untuk allergic atau gatal2.Ubat ni multifunction sebab ingredient dia mengandungi antihistamine dan bertindak pada receptor yang sama.Jadi,sebab tulah kalau mintak ubat selsema boleh jugak guna untuk gatal-gatal. Lagi satu,ubat selsema ada dua samada yang mengantuk atau tak mengantuk.Biasa yang ada dexchlorphenaramine tu mengantuk.dan cetirizine atau loratadine tak mengantuk.Pseudoephedrine untuk block nose. Biasa aku beli clarinase dengan cetirizine.

3.minyak angin

Beli yang kecik je.Saiz jari hujung.

4.Eno/ gaviscon

Yang ni aku tak tau kepentingan dia sampaila aku naik kapal terbang selalu rasa macam angin lepas makan.Senak pun ye jugak.Sekarang dah ade paket yang kecil tu murah sangat.Minum ni sepeket terus rasa lega.Keluar semua angin tapi pastikan pergi toilet.haha

5.Plaster

Yang ni paling popular dan mendapat pilihan paling tinggi.Muka aku ni memang muka plaster pun.Dalam dompet,celah poket, semua ada.Nak yang saiz kecik ,pat segi,bulatan semua ada.haha.Serius kita tak tau bila habuk kayu nak masuk kat dalam tangan.luka terseret hujung meja.

6.Ubat tahan muntah

Aku selalu guna yang ada ingredient hyoscine atau scopolamine.Di buat daripada extract tumbuh-tumbuhan.Memang sesuai digunakan untuk motion sickness.

Apepun,jangan lupa tanya dose yang betul kepada pegawai farmasi.Jangan bawak semua,bawak yang perlu je untuk guna masa kecemasan.Cek expiry date,jangan lupa tanya makan bila,.InsyaAllah ,Dia Maha Penyembuh.

hanya sebesar tapak tangan.Pandai-pandaila modify ubat masukkan dalam compartment.

p/s:Kalau ade yang salah boleh betulkan.sekian takde pesanan penaja:)


Comments

Popular posts from this blog

ubat selsema

part 4:masjid dan makam imam syafi'e

part 1:masjid imam 4 mazhab