Foods in bandung

Hi

Makanan dekat bandung ni memang meriah.Dekat tepi-tepi jalan tu memang banyak sangat pilihan.Dan semuanya halal sebab majoriti orang muslim.Aku ni jenis kalau terasa sedap kat tekak aku telan je.Mungkin sebab aku pernah duduk negara orang,jadi aku jenis tak kisah pasal makanan.Aku boleh tak makan nasi beberapa hari,aku boleh makan mee je,Dan aku boleh hidup dengan roti,aku suka roti.cuma kalau haiwan yang aku tak biasa makan aku tak makan.macam puyuh,arnab,kerbau,itik.kalau kambing aku makan yang dipanggang.

Apepun..aku nak suruh korang cuba makanan yang aku makan ni.Dekat bandung ni banyak street foods atau dipanggil cemilan.Yang paling popular ialah tahu.Memang sedap.Jom aku bagitau satu-satu.


ini namanya tahu semedang.Aku rasa tahu bantal.semua jenis tahu digoreng dan letak macam-macam perisa.Memang sedap makan panas-panas


nasi bakar.Nasi yang dibalut dalam daun pisang dan dibakar.serve dengan tempe,tahu,sambal dan ayam bakar.memang best.rasa nasi tu macam nasi goreng pun ada.



seblak ni adalah keropok goreng.yang macam keropok bulat kecik2 tu.tapi digoreng balik dan diperasakan jadi macam kueh tiaw.menarik.cuba seblak telur dan suruh dia buat pedas.


nasi dan lauk ayam ni aku tak hafal nama.Tapi rasa dia macam masak lemak di Malaysia.



ini kuih di bandung.mereka pun ada kuih raya.Waktu mula sampai tu semua kawan indonesia bukak kuih raya diaorang bagi kami rasa.satu rasa macam kuih makmur,satu lagi nas tart.tart nenas.sedap


ini namanya nasi padang.Masakan padang ni memang sedap,sambal dia pedas,diserve dengan ulaman,nangka masak lemak dan pilihan ayam,ikan,sotong,udang atau rendang daging.


Dekat sini famous dengan cendol dan cincau.Murah cincau ni cuma 2000 rupiah.Tak sampai seringgit.Cincau diletak ais dan santan.sedap je minum.


ini pulak cimoli.dimakan dengan bubu ataupun sos cili buatan mereka.Rasanya macam sate ikan yang aku makan masa kecik2 dulu.Tak pasti sekarang ada lagi tak orang jual sate tu dekat tepi sekolah.


ini pulak es pisang.macam pisang yang dibalut kulit kuih ketayap,lepastu dimasukkan ais dan santan.makan as desert.

surabi.Salah satu kuih tradisional bandung.Ada macam-macam perisa,yang manis ataupun savory.Kalau manis dihidang dengan coklat,buah dan savory makan dengan keju,daging dan banyak lagi.


nasi kuning.Kalau malaysia famous dengan nasi lemak,sarapan di bandung ialah nasi kuning.Aku suka portion nasi dekat sini.satu mangkuk kecil.Tak terlampau kenyang dan tak terlampau lapar.dihidang dengan telur dadar,keropok,sambal dan tempe goreng.

Range harga makanan memang murah.antara 2000 ke 20 000 rupiah.dalam kurang dari seringgit ke 6 ringgit.Apapun korang memang puas hati sebab makanannya ada rasa.Tapi,kalau korang rasa pelik tu takpelah jangan makan.hehe




Comments

Popular posts from this blog

ubat selsema

part 4:masjid dan makam imam syafi'e

part 1:masjid imam 4 mazhab