Paris (bahagian 3)

Paris (part 3)
Dah sampai hari ketiga ni,aku nak tengok Eiffel tower.Perjalanan daripada London ke Paris lama.Dekat tengah-tengah perjalanan bas kena masuk dalam kapal dan kiteorang kena masuk dalam deck sementara kapal tu berlabuh sampai ke tempat nak dituju.Lepastu baru boleh masuk bas balik dan kiteorang sampai Paris pagi.Lebih kurang 10 pagi
.
Paris hujan…

Saje je nak bagi effect sadis dekat aku.haha.hujan rahmat.Sebab belum pukul 12, kiteorang pergi simpan luggage dekat hotel.Aku tinggal dekat hotel F1 di port de saint Queen.Masa mula-mula sampai Paris.Aku sangat blank.Aku tak tau apa-apa tulisan dan tak faham apa dorang cakap,aku rasa sangat asing lah senang kata.

Hotel F1 ni memang tempat yang selalu yun dengan member dia duduk kalau pergi Paris.Murah dan selesa.Harga lebih kurang 37 euro semalam.untuk 3 orang satu bilik.Toilet dengan shower room dekat luar , sangat selesa.check in pukul 12 tengahhari.


Benda pertama yang aku pergi mestilah EIFFEL TOWER.Cantiknya subhanaAllah.Ini gambar first aku dekat situ.memang berbaloi aku simpan cita-cita nak pergi sini.


Kalau nak tengok Eiffel ni ada dua tempat.satu daripada Trocardero,dan satu daripada Ecole Militaire.Kena pergi tengok dari dua-dua tempat.Malam dan siang.

Petang tu yun bawak aku pergi  Sacre Coeur .Gereja ni dah berusia 125 tahun.Aku masuk kejap dalam gereja,lepastu cepat-cepat keluar balik.Dorang tengah sembahyang.Malas aku nak kacau.haha.Selain daripada pemandangan daripada atas Eiffel Tower,view daripada atas gereja ni boleh nampak satu paris.


Petang tu kiteorang pergi Eiffel tower tapi dekat bahagian bawah.Untuk buka puasa sambil tunggu Eiffel bercahaya dan glowing waktu malam.Walaupun sejuk gila masa ni.Sanggup juga aku tunggu Eiffel bercahaya pukul 11 malam.

Eiffel ni akan ade magic setiap kali pukul 11 malam dengan 12 malam.Nanti kalau pergi korang tunggu tau.



Dalam pukul 11.30 kiteorang balik lalu Bir hakim.Jangan naik metro dekat Bir hakim.Jauhhh

Comments

Popular posts from this blog

ubat selsema

part 4:masjid dan makam imam syafi'e

part 1:masjid imam 4 mazhab