Paris (bahagian 4)

Pagi kedua dekat Paris, sebenarnya tengahhari,aku naik metro untuk pergi La fayatte.Ingatkan nak usha Longchamp untuk umi.Tapi,dah jalan-jalan rasa tak mampu.haha.Jadi kiteorang terus pergi Opera.Dekat Paris ni ada banyak opera yang besar-besar.Salah satunya dekat sini.
tempat tinggal
opera

Lepastu,aku singgah Hard rock café Paris.Aku sebenarnya tak faham kenapa orang suka sangat pergi Hard rock café,tapi takpe aku pergi sebab nak tengok-tengok.Kata jalan-jalan.


Tempat kedua yang famous dekat Paris ialah Arc de Triumph.Orang France ni suka letak nama orang penting dekat monumen negara dia.Salah satunya ada ditulis dekat dinding Arc de Triumph.Waktu ni aku pergi masa malam,waktu siang aku pergi kelmarin.Sebab kiteorang dah terlepas waktu pukul 11 malam untuk tengok Eiffel glowing.Jadi,aku dan yun pergi sini dulu.


Selama ni aku ingat dekat Namsan Tower,Korea tu tempat orang letak padlock.Rupanya,original idea dia datang daripada Paris.Cis, kena tipu hidup-hidup .Nama tempat ni Pont Des Arts.Katanya dekat salah satu  jambatan,satu besi penghadang  tempat dorang letak padlock tu dah jatuh.Jadi kerajaan dorang tutup tempat ni sementara waktu.Ingatkan tak dapat pergi,rupanya dah bukak balik.yeay! boleh hancurkan cinta monyet orang.Ade yang tak tulis cinta pun.Dia tulis nama dan cakap I will live.nice!..pastu balik kunci kat bawah kan.Sapa ngajar ni buat benda tak berfaedah macamni.

Aku dan yun pergi Museum De lurve. Muzium ni sangat besar,kalau dua hari pusing pun takkan habis.Dekat dalam ni ade potret Monalisa yang femes.Tapi,aku tak masuklah kena bayar sebab aku bukan resident.Ada bahagian sejarah Islam dan macam-macam lagi.Kiteorang lepak dekat taman.Dah penat dan kehausan.

Petang tu aku balik bilik,yun layan bola.France menang!! Woot memang bersorak sakan adik aku sorang-sorang.Kesian…

Kiteorang bukak puasa dekat Restoran Turki.makan kebab.Banyak gila dia bagi daging.kalau dekat Egypt boleh kira berapa kali je dia hiris daging kebab.



Malam tu aku pergi balik Eiffel Tower.Ulang alik benda yang sama pun tak boring.dayah…dayah


Comments

Popular posts from this blog

ubat selsema

part 4:masjid dan makam imam syafi'e

part 1:masjid imam 4 mazhab